Biotop



På det overstående billede kan man se et panorama billede af min biotop. Jeg valgte stedet da det skelner godt mellem en sø og en fin eng, som man kan se på den højre side. Der er en god diversitet I hvad man kan finde de to steder. 


På billedet ses en helt almindelig rapand.


Er ikke helt sikker, men jeg ville mene at de hvide blomster en en lugtløs kamille.


En fin sommerfugl, skulle gerne være en Aurora.




















Aktiviteter ved biotop - del 1

Den gode mand Tor, havde inviteret mig en tur ud til hans biotop, hvor vi skulle prøve at se om vi kunne være heldig at fange nogle fisk, som altid er super hyggeligt! Det var et lille hyggeligt sted ved Alslunden, hvor man kunne stå i ro og fred.



Før vi gik i gang med at fiske, skulle vi bruge noget madning til at fange fisk med, så der var medbragt et net til at kunne fange rejer med, som kan ses på billedet nedenfor. Det er en aktivitet stort set alle kan være med til, det eneste det kræver er at man kan holde på nettet (man kan også få net som er mere børnevenlige) og ikke er bange for at få våde tæer hvis man ikke har nogle waders.



Så blev der fanget madning! Så er man klar til at sætte dem på krogen og smide fiskelinen ud og håbe på det bedste!
Det at fiske er en aktivitet, som stort set alle kan være med til. Det mest optimale ville være at børnene/borgerne selv ville være i stand til at bruge en fiskestang, men man kan også gøre det for det for dem, og så hjælpe dem med at trække fisken ind, så de kan få en følelse af succes ved at fange noget. Men, man behøver ikke at fange noget når man fisker, det er lige så meget det nærvær der kommer ved at fiske og det stress frie moment der kommer ud af det. 

Aktiviteter ved biotop - del 2

Når vi tager ud og besøger min biotop, har jeg planlagt at vi skulle lave dyre banko. Jeg får lavet en plade med dyr, som jeg ved man kan finde derude og så er det ellers at gå på jagt og se hvem der først får banko.
Det er en aktivitet som jeg tænker passer bedst til skolebørn og det er fra 0. klasse vi snakker her. Det er noget der kan laves i hold og som en stafet. Så kan man have snakket om i klassen hvilke dyr der er på pladen og hvor man skal lede efter dem, for at kunne finde dem.


Her ses et eksempel på den "banko" plade vi brugte i dag. 


Tor kan få krydset and af, på sin plade.

Det er lidt svært at se på billedet, men hvis man var smart i banko spillet, kunne man få krydset svane og and i ét hug, med sådan et udsyn.




Den anden aktivitet var en insekt fælde, som vi havde sat op dagen før vi tog ud og spillede banko, og så fik vi tjekket op på fælden da vi tog ud og spillede banko. Idéen var at man sammen med børn kunne prøve at se, hvilke slags dyr der går i sådan en fælde, og så tage dem med hjem og undersøge dem under en lup, hvor man ville kunne artsbestemme dem, kategoriser dem og så kan man snakke sammen i fællesskab, hvad man er fundet frem til. 


Det var sådan her vores fælde så ud. Vi brugte ikke nogen madding, men det skulle vi nok have gjort, da der ikke var gået nogle dyr i fælden. Man kan fx. bruge en halv kartoffel eller æble, til at lokke med, ned i fælden, så dyrene kommer farende efter lugten af go' ma'.


Kommentarer

  1. Hej Asbjørn, alletiders biotop som du vil kunne finde mange forskellige planter og dyr i, og du er jo allerede igang. Lægger du billeder op af flere dyr og planter, så du kommer op på de ti af hver? En lille skitse over området og etiketter på dine indlæg ville være dejligt. vh ida og ib

    SvarSlet
  2. Hej Asbjørn, hvordan går det med planteholdet og den første planteholdsopgave. Jeg vedlægger lige opgavebeskrivelsen her: Beskriver hvilke frø du vil eksperimentere med at få til at spire samt hvilken foreløbig litteratur, der anvendes (ud over den obligatoriske: Kap. 5.1 Planter i pædagogisk praksis s. 83-108 i Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis). Læs også gerne: Praktisk Økologi1/2007: Temanummer om børn og haveliv. vh ida og ib

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Dyrehold

Praksisk Afprøvning