Dyrehold

Dyrehold


A)
1 - Mit dyrehold er en regnorm farm, som bliver lavet i samarbejde med resten af min studiegruppe.
Idéen er at fange nogle regnorme og putte dem i en beholder med noget jord som de kan bevæge sig rundt i, samt noget de kan spise. Beholderen skal være gennemsigtig så man kan se de små banditter og forhåbentlig få et indblik i hvordan de graver rundt i jorden.
Det at fange regnorme tænker jeg at børn fra børnehave alderen og op efter kan være med til. Der er mange måder man kan fange regnorme på. Der er den nemme måde at gøre det på, og det er ved at grave ned i jorden og se om man kan finde nogle i det jord man har gravet op. Den måde jeg tænkte at man kunne gøre det på, var at man kunne find noget græs areal, afmærke det med nogle pinde og så ellers stå og stampe i jorden ligesom måger gør, for at efterligne regn, så regnormene søger op mod overfladen, så de ikke drukner i deres små gange. Hvis man gør det med børnehave børn, kan man evt. lave en regnorme dans for at få dem op til overfladen.
Her ses den fine samling af regnorme. Der blev fanget 6 i alt, og jeg har givet dem alle sammen navne. Her taler vi om; Jens, Flemming, Kurt, Gunnar, Richard og Torben.


2 - Jeg tænker målet med dette dyrehold er at give børn en forståelse for, hvad der lever af dyr under jorden. Bare fordi at man går rundt på jorden hele tiden, betyder det jo ikke at der ikke er noget under en. Man ville også kunne snakke om, hvad en regnorm spiser og lever af, men også hvilke dyr som spiser regnorme, så man kan få en god snak om fødekæden, at der er dyr som spiser andre dyr eller bliver spist af andre dyr.

3 -  Det er vigtigt at man stiller sin regnorme farm et sted hvor børnene tydeligt kan se ind til dyrene, men også et sted hvor de ikke har mulighed for at vælte det ned, med henblik på deres sikkerhed. Det skal også være et sted som imitere jorden, så det må gerne være køligt og mørkt.

4 - Det fantastiske ved regnorme, det er snakken om nedbrydning og kompostering, som man ville kunne snakke med børnene om også. En regnorms affald er kompost, som græs og planter bruger som gødning.

5 - Hvis man skulle se efter tegn på læring fra børnene, så ville man kunne opleve af de var blevet mere nysgerrig omkring hele projektet, de ville gerne prøve at finde regnorme selv og måske lave deres egne regnorm farm. Selvfølgelig hvis de gerne ville prøve at lave deres egen, så er det med forståelse for hvordan man skal behandle dyrene.


B)

1 - En regnorm lever af biologisk plantemateriale, visne blade og dyre dele. Den skal ikke langt efter mad, så det er jo dejligt nemt.

2 - Den lever under jorden, da den ikke er særlig glad for solen, da den kan tørre ud. Den er tosset med vand, deraf dens navn, så den kommer frem når den regner, men det er dog mest om natten den søger op til overfladen for at finde føde.

3 - En regnorm er hermafrodit, det vil sige at den er både han- og hunkøn. Når de skal parre sig, ligger de sig tæt op ad hinanden (de er begge hankøn på det her tidspunkt), så udveksler de sæd og så skifter de med tiden og til hunkøn og bliver befrugtet.





C)
1 - Jeg ville lave en didaktisk relationsmodel (Hiim og Hippe), så jeg ville kunne forberede mig, samt at kunne løbende ændre lidt i den, hvis der er noget som virker og ikke virker.
Det jeg ville starte med, var at finde en god græs eng, hvor man ville kunne afmærke med noget snor og hvor børnene ville kunne prøve at trampe lidt i jorden for at se om regnormene ville komme op til overfladen, i den tro at det regner. Hvis det dog ikke skulle virke, ville jeg selvfølgelig have taget en spade med, så man kunne grave efter dem. Når man fandt nogle regnorme, ville man kunne putte dem i et glas, som var gjort klar til at de kunne leve nede i det, så man ikke skulle stå og fumle med det i mens man stod derude.

2 - Min rolle som pædagog i dette forløb er at alt det der skal bruges er købt ind, gjort klar til brug, så man ikke står og mangler noget pludseligt. Jeg kunne evt. tage de børn som man skal lave det sammen med, med ud og handle. Det er også vigtigt at fortælle de børn man har med afsted, at det er nogle levende dyr man har med at gøre, så når man er færdig med opgaven den givende dag, så skal man sætte dem tilbage i jorden. Det er også vigtigt at man selv er med i aktiviteten, men ikke så det er mig som tager den helt store styring, de skal selv være på banen til det der skal laves og gerne få en følelse medejerskab i det de nu laver i den aktivitet, om der er at grave efter orme eller lave et glas de kan leve i.

D)

1 - Jeg ville nok tage billeder løbende, så man havde noget at falde tilbage på, men jeg ville nok lave en evaluerings runde med de børn som har været med til det, for at høre hvad de havde lært og fået ud af det, men også om der var noget de syntes der skulle være anerledes, som jeg kunne tage til eftertragtning.

2 - Man kunne lave piktogrammer af de forskellige dele af aktiviteten fx. at grave efter regnorme eller gøre glasset klar til at de kunne bo i dem. Man kunne også få dem til at tegne en tegning af hvad regnorme spiser eller hvor de lever henne.

E)

1 - Jeg må sige, jeg er lidt imponeret over en regnorm. Har altid troet det bare var en dum orm som levede nede i jorden, men den funktion de har til at lave mad om til gødning er ret fascinerende

2 - Man kan sige at et etisk spørgsmål ville være, om regnormen ville have det bedst i jorden (hvor den høre hjemme) eller i det hjem man har lavet til den. Ville det være det samme for andre slags orme man kunne finde i naturen, som med regnorme?

3 - Jeg tænker det er med til at give børn en forståelse for, hvordan man er over for dyr og hvilket ansvar det giver at holde dyr. Hvis et barn lære at passe på et dyr, behandle dyr ordentligt og respekter dem, ville det give en forståelse af hvordan man også behandler hinanden og ikke kun dyr på den måde.

4 - Det giver anledning til at komme ud og være nysgerrig omkring andre dyr. Nogle dyr man ville kunne finde i naturen selv, som man ville kunne fange og prøve at studere lidt nærmere. Evt. lave et tema ud af det; vand, luft, i jorden og over jorden. 




Litterature liste:
Temanummer om pædagogik i dyrehold - Børn og unge 18.oktober 2012 side 12-24





Kommentarer

  1. Hej Asbjørn - du skal selv etablere et dyrehold, det er ikke muligt kun at have i gruppen, da det er væsentligt at du selv får erfaringer med dyreholdet. Det må gerne være regneorme.
    Vh Ib og Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop

Praksisk Afprøvning